VKD3D-Proton pakken inneholder DLL filer som konverterer Direct3D 12-kall til Vulkan. Som standard i Wine, Direct3D 12 kall konverteres også til Vulkan; denne pakken gjør imidlertid mer aggressive optimaliseringer rettet mot spilling og erstatter standardimplementeringen som tilbys av Wine, VKD3D.
dxgi og konfigurasjonsdelen),
MinGW-w64-GCC-15.2.0 (kompilert med
POSIX trådstøtte), Vulkan-SDK-1.4.328.1, og Wine-10.17
Denne pakken er avhengig av undermoduler, og flere av dem må lastes ned. Lag en liste over nødvendige tarballene som skal lastes ned.:
cat > vkd3d-proton-2.14.1-list << "EOF"
HansKristian-Work/vkd3d-proton/archive/v2.14.1/vkd3d-proton-2.14.1.tar.gz
KhronosGroup/SPIRV-Headers/archive/2b2e05e088841c63c0b6fd4c9fb380d8688738d3.tar.gz
KhronosGroup/Vulkan-Headers/archive/75ad707a587e1469fb53a901b9b68fe9f6fbc11f.tar.gz
HansKristian-Work/dxil-spirv/archive/47f8b0d6bba72431e89e896ac6c902309e0cf09b.tar.gz
KhronosGroup/SPIRV-Cross/archive/68300dc07ac3dc592dbbdb87e02d5180f984ad12.tar.gz
KhronosGroup/SPIRV-Headers/archive/3f17b2af6784bfa2c5aa5dbb8e0e74a607dd8b3b.tar.gz
KhronosGroup/SPIRV-Tools/archive/4d2f0b40bfe290dea6c6904dafdf7fd8328ba346.tar.gz
EOF
Last ned tarballene ved bruk av Wget-1.25.0:
mkdir vkd3d-proton &&
cd vkd3d-proton &&
grep -v '^#' ../vkd3d-proton-2.14.1-list | wget -i- -c \
-B https://github.com/
Pakk ut alle tarballene:
for i in *.tar.?z*; do echo "Extracting $i..." tar -xf $i done
Nå som tarballene er pakket ut, må undermodulene flyttes på plass. Gjør det nå:
mv -T SPIRV-Headers-2b2e05e088841c63c0b6fd4c9fb380d8688738d3 \
vkd3d-proton-2.14.1/khronos/SPIRV-Headers &&
mv -T Vulkan-Headers-* \
vkd3d-proton-2.14.1/khronos/Vulkan-Headers &&
mv -T dxil-spirv-* \
vkd3d-proton-2.14.1/subprojects/dxil-spirv &&
mv -T SPIRV-Cross-* \
vkd3d-proton-2.14.1/subprojects/dxil-spirv/third_party/SPIRV-Cross &&
mv -T SPIRV-Headers-3f17b2af6784bfa2c5aa5dbb8e0e74a607dd8b3b \
vkd3d-proton-2.14.1/subprojects/dxil-spirv/third_party/spirv-headers &&
mv -T SPIRV-Tools-* \
vkd3d-proton-2.14.1/subprojects/dxil-spirv/third_party/SPIRV-Tools
Gå inn i vkd3d-proton-2.14.1 mappen:
cd vkd3d-proton-2.14.1
Rett generering av en ødelagt versjon som oppretter en ødelagt deklarasjonsfil under kompilering:
sed "165s/.*/ command : \['echo', '0'\],/" \ -i meson.build
Hvis du bruker multilib, er det opp til deg om du vil installere 32-biters DLL filer fra denne pakken. Direct3D 12 ble utgitt i midten av 2015, så det er færre 32-biters D3D12 applikasjoner enn 64-biters. Hvis du ønsker å være på den sikre siden, vil det være lurt å installere 32-biters DLL filer også.
Installer 64-bit VKD3D-Proton ved å kjøre følgende kommandoer:
mkdir build-win64 &&
cd build-win64 &&
meson setup .. --cross-file=../build-win64.txt \
--buildtype=release \
--prefix=$PWD/DESTDIR &&
ninja
Nå som root bruker:
ninja install &&
cd .. &&
mkdir -pv /usr/lib/vkd3d-proton/win64 &&
install -vDm755 build-win64/DESTDIR/bin/*.dll \
-t /usr/lib/vkd3d-proton/win64/
Installer 32-bit VKD3D-Proton ved å kjøre følgende kommandoer:
mkdir build-win32 &&
cd build-win32 &&
meson setup .. --cross-file ../build-win32.txt \
--buildtype=release \
--prefix=$PWD/DESTDIR &&
ninja
Nå som root bruker:
ninja install &&
cd .. &&
mkdir -pv /usr/lib/vkd3d-proton/win32 &&
install -vDm755 build-win32/DESTDIR/bin/*.dll \
-t /usr/lib/vkd3d-proton/win32/
Selv om VKD3D-Proton DLL filene er installert, er de ennå ikke i Wine prefikset. Lag symbolske lenker slik at de kan finnes av Wine, samtidig som det er mulig å oppdatere denne pakken uten å måtte kopiere alt på nytt. I tillegg til dette må registeret oppdateres for å bruke de nye DLL-ene. Gjør dette for hver arkitektur du har installert.
For 64-bit:
for DLL_FILE in /usr/lib/vkd3d-proton/win64/*.dll; do
ln -sfv $DLL_FILE ~/.wine/drive_c/windows/system32/$(basename $DLL_FILE) &&
DLL_FILE=$(basename $DLL_FILE | sed s/.dll//g) &&
wine reg add \
'HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\DllOverrides' \
/v "$DLL_FILE" /d native /f
done
For 32-bit:
for DLL_FILE in /usr/lib/vkd3d-proton/win32/*.dll; do
if [ ! -d ~/.wine/drive_c/windows/syswow64 ]; then
ln -sfv $DLL_FILE ~/.wine/drive_c/windows/system32/$(basename $DLL_FILE)
else
ln -sfv $DLL_FILE ~/.wine/drive_c/windows/syswow64/$(basename $DLL_FILE)
fi
DLL_FILE=$(basename $DLL_FILE | sed s/.dll//g) &&
wine reg add \
'HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\DllOverrides' \
/v "$DLL_FILE" /d native /f
done
Undersøk meson_options.txt eller
meson.options for en fullstendig
liste over alternativer.
git checkout v2.14.1: Denne kommandoen bytter til en stabil utgivelse i commit historikken.
--cross-file=../build-win{32,64}.txt:
Denne parameteren endrer hvilken Win arkitektur det skal bygges
for.
--buildtype=release:
Spesifiser en byggetype som er egnet for stabile utgivelser av
pakken, da standardtypen kan produsere uoptimaliserte binærfiler.
wine reg add ...: Denne kommandoen overstyrer registeret slik at Wine vil bruke de nye DLL filene i stedet for de gamle.